ESP sistemi, aracın dengesinin risk altına girdiği sınıra yakın durumlarda devreye girerek sürücünün aracı kontrol etmesine yardımcı olmaktadır. Bu sonucu elde etmek için ESP, lastiklerin yol ile temas durumunu hem uzunlamasına hem de yanlamasına kontrol etmekte, kayma durumunda yönün ve dengenin muhafaza edilmesi amacı ile devreye girmektedir. Sensörler aracılığı ile aracın kendi dikey ekseni etrafındaki dönüşü (spin hızını), aracın yanlamasına hızlanmasını ve tercih edilen yönü gösteren ve sürücü tarafından uygulanan direksiyon açısını algılar. Bu verileri bir bilgisayarın işlemiş olduğu veriler ile karşılaştırır ve kompleks matematik modelleme aracılığı ile otomobilin virajı normal yol tutuş sınırları içinde mi almakta olduğunu yoksa önden ya da arkadan kaymak üzere mi olduğunu tespit eder. Yönün muhafaza edilmesi amacı ile uygun tekerleğe fren uygulayarak ve motor jiklesine müdahale ederek dengesizliği oluşturan momente/torka zıt yönlü bir moment üretir.
Peki araca stepne takıldığında ESP devre dışı bırakılmalı mı? Aracın yedek lastiği orijinal lastik ebatlarından farklı ise ESP çalışmasında olağan dışı farklılık gösterebilir. Bundan dolayı ESP devre dışı bırakılması yerinde bir davranıştır. Ancak boyutlar aynı ise devre dışı bırakmaya gerek yoktur. Ancak diğer üç lastiğin yıpranmışlık özellikleri de dikkate alınarak araç daha dikkatli kullanılmalıdır.