OtoGüncel Forum
0 oy
7.7k kez görüntülendi
Merhaba Abdullah Bey; benim 2011 model 21000 km'de Nissan Qashqai Platinum aracın var. Satmayı düşünüyorum. Dört faklı ikinci el otomobil sitesinde ki fiyatları inceledim ancak çok tutarlı değil fiyatlar. Aracın sıfır fiyatı 77.678 TL.  Elbette pazarlık yaparak 75.000'e alınabilir bu araç. Aracım yetkili serviste kaza nedeniyle onarımdan geçti. Arka bagaj kapısında ve kaputta boya var. Sol arka ve  ön kapının sacı değişti. Aracım için fiyat belirlemeniz mümkün müdür? Genel anlamda ikinci el araçlarda fiyat belirlerken her yaş için yüzde kaç düşülür? Boya olması, değişen olması fiyatı düşürüyor mutlaka ama ne oranda? Sorularıma cevap verirseniz sevinirim. Teşekkür ederim. Saygılar.
Expert (12.2k puan) tarafından | 7.7k kez görüntülendi

1 cevap

0 oy

 

Sayın Erol YAVUZ,
 
Öncelikle belirmeliyi ki en doğrusunu yapıp çeşitli ilanlara bakmışsınız ama gördüğünüz gibi çok farklı fiyatlar var. Bu ilanların tutarsız olması da gayet normal. Çünkü piyasada çok çeşitli araçlar olduğu gibi çeşitli satıcı profilleri de var. Örnek verecek olursak kiminin ihtiyacı var, kiminin ihtiyacı yok, kimi sadece aracını internete koyup aracının muhtemel değerini öğrenmek istiyor, kimi aracı çok temiz hatasız ve kusursuz diye 0 km araç fiyatı istiyor ve kimi de aracının pert kaydı (hasar kaydı) olduğu halde sanki bir şey yokmuş gibi yazıp düşük fiyat yazıyorlar. Birde bunların dışında uygun fiyata araç fiyatı yazarak insanlardan kaparo almak suretiyle sahtekârlık yapanların ilanları var. Böyle olunca da insanın kafasının karışması gayet normal çünkü bizlerin bu ilanları ayırt etme gibi şansımız yok. O zaman bizlerde ilan verirken ne yapmalıyız diyerek sorunuzu yanıtlamaya çalışalım. Piyasada ikinci el araç fiyatı belirlenirken aracın modeli, orijinal olması, kazasız ve boyasız olması, kilometresinin az veya çok olması, bakımlı olması ve nasıl kullanıldığına bakılarak fiyat belirlenir. Orijinal ve hatasız bir aracın ortalama fiyatını otomobil alım-satım işleriyle uğraşanlar ile otomotiv bayileri her yaş için ortalama %20 gibi değer düşerek hesaplıyorlar. Onlarda ortalama %5-10 arası bir kar marjı uygulayarak satıyorlar. Burada şunu da belirtmeden geçmek istemiyorum bu karın tamamı satıcıya kalmamaktadır. Alım-satım işleriyle uğraşanlar alıp-sattıkları her araç için devlete vergi ödemekte bunun yanında mükellef oldukları için muhasebesi, stopajı, sigortası ve işyerinin diğer masraflarını da ödedikleri için karlılık oranları iyice düşmektedir. Bunları göz önünde bulunduracak olursak araç sahibi de aracını kendi satmak isterse 0 km fiyatından model başına ortalama %10-15 gibi değer düşerek bir fiyat belirlemesi gerçekçi olur. Sizin aracınızdan yola çıkarsak normal şartlarda aracınız hiç hasarsız olsa belirttiğiniz km’de ve modelde bir aracın değeri ortalama 63.000-68.000 TL arasında bir rakam olarak belirleyebilirsiniz. Gerisi sizin acelenize, ihtiyacınıza ve satış becerinize kalmış. Eğer aracınızı alım-satım işiyle uğraşan birine satmak suretiyle hemen nakit paraya çevirmek isterseniz o anki piyasa şartlarına göre size ortalama 60.000 TL gibi bir bedel ödenir. Gelelim sizin aracınızın durumuna. Böyle yüksek model ve piyasa şartlarına göre belirli rakamların üstündeki araç müşterileri biraz daha seçici olmaktadır. Buda ister istemez onları hatasız araçlara yönlendirmektedir. Böyle olunca sizin aracınız gibi çeşitli hasarları ve boyaları olan araçlar ikinci plana düşmektedir. Çünkü bizler toplum olarak hala bilinçli tüketici değiliz. Aracın işlevinden, motor, şanzıman ve yürüyen aksamından çok kaporta ve boyaya takılmış durumdayız. Aslında sizin aracınızın sadece 2 kapısı yetkili serviste orijinaliyle değişmiş ve kaputu ile arka bagaj kapağında tahminimce ufak tefek ayar ve düzeltmelerden dolayı boyanmış. Araçtan anlayan kişiler bunların kesinlikle araca zarar verecek, onun yolda düzgün/kararlı gitmesini engelleyecek şeyler olmadığını bilir ama maalesef tüketiciye bunu anlatmak çok zor. Eğer aracın şasesinde, folyolarında ya da taşıyıcı direklerinde bir şey olsaydı tereddütler olması normaldi ama bu durumda bana soracak birisine bu aracı rahatlıkla tavsiye edebilirim. Çünkü kilometresi düşük, donanımlı, dizel ve kullanışlı bir araç.  Ayrıca bir aracın kapılarının değiştirilmesinde hiçbir sakınca yoktur hatta iyi bile sayılabilir. Genellikle kapıların içinde güvenlik amaçlı çelik barlar bulunmaktadır ve düzelme imkânı yok denecek kadar azdır. Düzeltilseler bile mutlaka kapı yüzeyinde dalgalanmalar kalır buda hiç hoş bir görüntü olmaz. Fakat az öncede belirttiğim gibi bunu halkımıza zamanla anlatacağız bu arada sizin gibi aracını satacak kişiler de bir süre daha mağdur olmaya devam edecek. Şu anki piyasa bilinciyle aracınızın orijinal araç değerlerinden ortalama bir %10-20 arası daha düşük bir rakam istemelisiniz. Buda yaklaşık 55.000 ile 60.000 TL arası olabilir. Umarım yardımcı olabilmişimdir. Açıklamaların faydalı olması dileğiyle.
 
Abdullah Çalışır / Otoguncel İkinci El Uzmanı
Expert (12.2k puan) tarafından
Değerlendirmeleriniz için çok teşekkürler.
 Böyle aydınlık görüşlere ihtiyacımız var

İlgili sorular

0 oy
1 cevap
28, Mart, 2016 OtoGüncel Expert (12.2k puan) tarafından soruldu | 534 kez görüntülendi
0 oy
1 cevap
12, Mart, 2013 OtoGüncel Expert (12.2k puan) tarafından soruldu | 3.4k kez görüntülendi
+1 oy
4 cevap
25, Eylül, 2012 ertblgn OtoFan (160 puan) tarafından soruldu | 4.2k kez görüntülendi
0 oy
1 cevap
12, Mart, 2013 OtoGüncel Expert (12.2k puan) tarafından soruldu | 8.9k kez görüntülendi
348 soru
260 cevap
12 yorum
366 kullanıcı
Grafik Tasarım