OtoGüncel Forum
0 oy
691 kez görüntülendi
Expert (14.2k puan) tarafından | 691 kez görüntülendi

1 cevap

0 oy
Harika bir soru! "Nihal tahrik" ifadesi, otomotiv dünyasında yaygın olarak kullanılan teknik bir terim değildir. Muhtemelen **"nihai tahrik"** ya da halk arasında daha çok bilinen adıyla **"son tahrik"** veya **"difransiyel tahriki"** anlamına gelmektedir.

Kısaca özetlemek gerekirse:

**Nihai (Son) Tahrik (Final Drive):** Motorun gücünün, şanzımandan çıktıktan sonra tekerleklere iletilmesinden sorumlu olan son dişli grubudur. Bu sistem, aracın **difransiyel (diferansiyel)** grubunun bir parçasıdır.

---

### Nihai Tahrik (Final Drive) Nasıl Çalışır ve Görevleri Nelerdir?

1.  **Torku (Döndürme Kuvvetini) Yükseltmek:** Şanzımandan gelen dönme hızını (devir) düşürerek, tekerleklere iletilen torku (çekiş gücünü) artırır. Bu, aracın yokuş çıkmasını veya yük taşımasını kolaylaştırır.

    *   *Örnek: Bisikletinizdeki ön ve arka dişlileri düşünün. Öndeki küçük dişliden, arkadaki büyük dişliye geçtiğinizde pedal çevirmeniz kolaylaşır ama hızınız düşer. İşte nihai tahrik de benzer bir mantıkla çalışır.*

2.  **Gücün Yönünü Değiştirmek:** Genellikle şanzımandan yatay olarak gelen gücü, tekerleklere iletmek için 90 derece döndürerek dikey hale getirir.

3.  **Diferansiyel ile Birlikte Çalışmak:** Nihai tahrik, çoğu araçta **difransiyel (diferansiyel)** ile aynı muhafaza (kasa) içinde bulunur. Difransiyel, virajlarda iç ve dış tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlarken, nihai tahrik dişlisi de bu gücün iletilmesindeki son basamaktır.

**Yandaki şemada,** motor gücünün nihai tahrik dişlisi ve diferansiyel üzerinden tekerleklere nasıl iletildiğini görebilirsiniz.

---

### Nihai Tahrik Oranı (Final Drive Ratio) Nedir?

Bu, sistemin en önemli özelliğidir. Örneğin **3.42:1** gibi bir oran, şanzıman çıkış milinin **3.42** kez dönmesi için, tekerleklerin **1** kez dönmesi gerektiği anlamına gelir.

*   **Düşük Oran (Örn: 3.08:1):** Daha az çekiş gücü, ancak daha yüksek sürat ve daha düşük yakıt tüketimi sağlar. (Otoyol araçları için uygundur).

*   **Yüksek Oran (Örn: 4.10:1):** Daha yüksek çekiş gücü ve daha iyi hızlanma, ancak daha düşük azami sürat ve daha yüksek yakıt tüketimi sağlar. (Kamyon, pikap veya yarış araçları için uygundur).

---

### Hangi Araçlarda Bulunur?

Nihai tahrik, gücün arka tekerleklere veya dört tekerleğe iletildiği hemen hemen **tüm araçlarda** bulunur:

*   Arkadan itişli arabalar (BMW, Mercedes gibi)

*   Önden çekişli araçlar (Bu araçlarda genellikle şanzımanla aynı kasadadır, "transaxle" olarak adlandırılır)

*   Dört tekerlekten çekişli (4x4) araçlar

*   Kamyon, otobüs ve iş makineleri

### Sık Karşılaşılan Arızalar:

*   **Aşırı Gürültü:** Dişliler aşındığında veya ayarları bozulduğunda, özellikle gaz kesme ve yük altında **uluma, uğultu** veya **vızıldama** sesi gelir.

*   **Yağ Kaçağı:** Difransiyel kasanın contaları veya keçeleri yıpranabilir, bu da yağ sızıntısına neden olur.

*   **Titreşim:** Aşınmış veya hasarlı dişliler, titreşime yol açabilir.

**Sonuç olarak:** "Nihal tahrik" muhtemelen "nihai tahrik" anlamına gelir ve aracınızın çekiş gücünü ve karakterini belirleyen, şanzımandan sonra gelen son dişli sistemidir.
Expert (14.2k puan) tarafından

İlgili sorular

0 oy
1 cevap
12, Mart, 2013 OtoGüncel Expert (14.2k puan) tarafından soruldu | 7.9k kez görüntülendi
+1 oy
1 cevap
21, Kasım, 2012 niyaziyagci OtoFan (160 puan) tarafından soruldu | 6.0k kez görüntülendi
0 oy
1 cevap
5, Ekim, 2012 OtoGüncel Expert (14.2k puan) tarafından soruldu | 4.7k kez görüntülendi
0 oy
1 cevap
1, Ekim, 2012 OtoGüncel Expert (14.2k puan) tarafından soruldu | 1.3k kez görüntülendi
0 oy
1 cevap
1, Ekim, 2012 OtoGüncel Expert (14.2k puan) tarafından soruldu | 19.3k kez görüntülendi
349 soru
281 cevap
12 yorum
371 kullanıcı
Grafik Tasarım